Сюжет нічного кошмару: ви вклали гроші в контекстну рекламу, налаштували кампанію і приготувалися чекати «гарячі» вхідні запити. І через деякий час виявляєте, що конкурент вирішив побити вас на вашому ж полі - виставив рекламу по вашим брендовим запитам.
Наприклад, ось так:
Формально «реклама по конкурентам» законів не порушує. Більш того, дана послуга старанно культивується Діджитал-агентствами. Але ображеному в найкращих почуттях власнику бізнесу від цього не легше.
Втім, знайти управу на таку рекламу можна. Робиться це в кілька кроків.
Увага! Все, про що піде мова нижче, справедливо тільки для тих компаній, чий бренд зареєстрований в Роспатенті як товарний знак. В інших випадках серйозних юридичних важелів для впливу на конкурентів і на рекламні майданчики немає.
Google AdWords
Припустимо, ви побачили рекламу конкурента зі згадуванням вашого бренду в Google AdWords. Сам Google запевняє, що «належить до товарних знаків з усім можливим увагою. Умови використання AdWords забороняють рекламодавцям порушувати права інтелектуальної власності. Рекламодавці несуть відповідальність як за вибір ключових слів, так і за зміст оголошень ».
Прокачай свої digital-скіли!
COSSA рекомендує круті практичні онлайн-курси для прокачування ваших digital-ськиллов:
COSSA гарантує якість програм і навчання за всіма цими освітніми програмами.
Реклама
Google накладає досить суворі обмеження на використання товарних знаків в тексті оголошення, аж до того, що може сам перевірити, чи правомірно використання товарного знака в рекламних текстах, - правда, тільки в тому випадку, якщо власник товарного знака подасть відповідну скаргу. Якщо Google встановить, що товарний знак використаний неправомірно, відповідне реклама не буде допущено до показу. На це ми і будемо напирати.
Тепер розберемося: а що саме буде перевіряти Google? Припустимо, у вас є інтернет-магазин спортивного взуття «Ромашка.ру». В якомусь оголошенні через мережу AdWords інший продавець рекламує свій сайт: «Кросівки дешевше, ніж в" Ромашці "». Ви б хотіли це припинити. Щоб зрозуміти, чи є використання даного слова порушенням ваших прав, потрібно уточнити декілька речей.
1. Перевірити статус товарного знака
- Хто є його правовласником? Це точно ваша компанія, або ви спочатку зареєстрували ТЗ на одну зі своїх компаній, а вона потім закрилася, і нової юрособи права ніхто не передав? Щоб пред'являти претензії, ваша компанія повинна діяти і володіти всіма правами на спірний товарний знак. Товарний знак, в свою чергу, повинен діяти і не може перебувати під арештом.
- Відносно яких класів реєстрації даний знак зареєстрований? Класи реєстрації товарних знаків визначають ті товари і послуги, на які поширюється правова охорона ТЗ: наприклад, юридичні послуги, виробництво одягу, сфера громадського харчування.
- В яких країнах діє реєстрація вашого товарного знака? Якщо реклама зі згадуванням вашої компанії дана, скажімо, в Республіці Білорусь, а товарний знак зареєстрований тільки на Росію, то претензії до змісту Google не прийме.
2. Перевірити оголошення на предмет порушення ваших прав
- Оголошення розміщене не вашою компанією і не підрядником вашої компанії.
- Оголошення рекламує товари або послуги, що відповідають класам реєстрації вашого товарного знака.
- Географічний таргетинг оголошення збігається з регіонами, на території яких діє реєстрація вашого знака.
Якщо всі три умови співпали, можна сміливо писати в Google скаргу на використання товарного знака в оголошеннях AdWords. Після подачі скарги не забудьте дати вашим акаунтів на AdWords дозвіл на використання товарного знака .
Однак як і будь-яка компанія-оператор Google не зобов'язана розглядати скарги на незаконне використання товарних знаків. У всіх випадках Google рекомендує власникам товарних знаків врегулювати всі розбіжності безпосередньо з рекламодавцями. Тому на практиці максимум, чого ви зможете домогтися безпосередньо від Google - це перевірка і обмеження використання торговельних марок у текстах оголошень, але не в ключових словах і не в відображуваних URL.
Позиція Google з цього питання офіційно зафіксована в умовах використання AdWords, згідно з якими рекламодавці самостійно несуть відповідальність за ключові слова та вміст оголошень. Відповідна політика та юридичні застереження введені з тих пір, як Федеральний суд Австралії визнав, що Google вводила користувачів інтернету в оману, надавши можливість використовувати чужі товарні знаки в якості ключових слів.
«Яндекс.Директ»
Ще більш жорсткий варіант тієї ж політики реалізує «Яндекс». У Вимогах до рекламних матеріалів заборонено: виготовлення, розповсюдження, пропозиція до продажу або інше використання товарів, які призводять до порушення виключного права на результати інтелектуальної діяльності або засоби індивідуалізації. До таких засобів індивідуалізації в тому числі відносяться і товарні знаки.
Якщо у вас виникають претензії до реклами, розміщеної в «Ю Я», «Яндекс» рекомендує звертатися безпосередньо до розмістив її рекламодавцю. Аналогічно політиці Google, в «Яндекс.Директі» рекламодавці самі визначають зміст і умови розміщення своєї реклами і несуть відповідальність за відповідність реклами закону. Цьому допомагає і російська судова практика, в якій поки не так багато суперечок про контекстну рекламу.
Але не все так безнадійно. Ви дійсно можете звернутися до рекламодавця безпосередньо, і дуже часто (за нашою статистикою, не менше ніж в 70% випадків) він вважатиме за краще зняти оголошення, а не вплутуватися в судову суперечку з невизначеними перспективами.
Як має виглядати попереднє лист до рекламодавця, який, як ви вважаєте, порушує ваші права на товарний знак? Спробуємо розібратися.
В першу чергу, важливо враховувати, що «оголошення" Діректа " показуються за запитами, цілком що містить зазначені вами ключові фрази ». Наприклад, за запитом «Ромашка.ру жіночі кросівки» можуть бути показані як оголошення, що містять слово «Ромашка.ру», так і оголошення, що містять фразу «жіночі кросівки». В останньому випадку рекламодавець не порушує прав «Ромашка.ру».
Більш того, демонстрація оголошення також може бути обумовлена внутрішніми алгоритмами «Яндекса»: «Покази за додатковими релевантними фразами - інструмент, який автоматично додає нові ключові фрази на додаток до тих, які поставив рекламодавець ». Як працюють автоматичні інструменти - природно, неможливо передбачити.
Таким чином, для обгрунтування вашої позиції в листі до рекламодавця істотні непрямі свідчення порушення прав на ваш товарний знак. Наприклад, ними можуть служити:
а) підтвердження свідомого використання ключової фрази: наприклад, наявність фрази в відображуваних посиланнях оголошень в «Яндексі». Такі посилання додаються вручну, а значить, хтось точно цікавився вашим товарним знаком. Як пише сам «Яндекс», «яка відображається посилання - це адреса сторінки сайту, який буде показаний в оголошенні. Ми рекомендуємо використовувати посилання, яка легко читається і дозволяє користувачам зрозуміти, на яку сторінку вони перейдуть після кліка по оголошенню ».
б) наявність фрази в URL рекламного оголошення:
в) зовсім добре - якщо конкурент не посоромився поставити ваш товарний знак прямо в текст оголошення. Наприклад, ось так:
Ще більш крайній випадок - коли на сайті рекламодавця розміщений логотип або інші позначення, дуже схожі на ваш товарний знак. Тоді мова йде про класичний порушення прав власника товарного знака, а значить, ви можете вимагати негайного припинення використання таких позначень і виплати вам компенсації в розмірі до 5 млн рублів.
Бонус-трек
На закінчення наведемо шаблон структури листа, який може бути направлено вами потенційному порушнику прав на ваш товарний знак.
[1] вказівку організації-порушника;
[2] відомості про ваших об'єктах інтелектуальної власності: номера товарних знаків, опис переліку товарів і послуг, щодо яких їм надана правова охорона;
[3] опис факту порушення: «Правовласнику стало відомо про те, що Порушник використовує позначення (), тотожне або схоже до ступеня змішання з товарними знаками Правовласника:
- в пропозиціях про продаж товарів, про виконання робіт, надання послуг, а також в оголошеннях, на вивісках і в рекламі;
- в мережі "Інтернет", в тому числі в доменному імені і при інших способах адресації ».
[4] посилання на законодавство, що підтверджують неправомірність дій Порушника * (далі можете подивитися приклад юридичного тексту);
[5] згоди правовласника:
- про припинення використання позначення,
- про виплату компенсації.
[6] Попередження про намір правовласника продовжити розгляд в судовому порядку.
Дотримуйтесь бізнес-етику, заробляйте чесно і, звичайно, реєструйте свої товарні знаки!
* Відповідно до пункту 1 статті +1484 Цивільного кодексу РФ особі, на ім'я якої зареєстрований товарний знак (правовласнику), належить виключне право використання товарного знака відповідно до із статтею 1229 Цивільного кодексу РФ будь-яким не суперечить закону способом, в тому числі способами, зазначеними в пункті 2 статті 1484 кодексу.
Зокрема, правовласник може розміщувати товарний знак в пропозиціях про продаж товарів, про виконання робіт, надання послуг, а також в оголошеннях, на вивісках і в рекламі (подп. 4 п. 2 ст. 1484 ЦК України).
Згідно з пунктом 3 статті 1484 Цивільного кодексу РФ ніхто не має права використовувати без дозволу правовласника подібні з його товарним знаком позначення щодо товарів, для індивідуалізації яких товарний знак зареєстрований, або однорідних товарів, якщо в результаті такого використання виникне ймовірність змішування.
Захист виключних прав на засоби індивідуалізації здійснюється, зокрема, шляхом пред'явлення вимоги про припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення, - до особи, яка вчиняє такі дії або здійснює необхідні приготування до них (подп. 2 п. 1 ст. 1252 ЦК РФ).
При цьому в силу пункту 3 статті 1515 Цивільного кодексу України особа, яка порушила виключне право на товарний знак при виконанні робіт або наданні послуг, зобов'язане видалити товарний знак або схоже з ним до ступеня змішання позначення з матеріалів, якими супроводжується виконання таких робіт або надання послуг, в тому числі з документації, реклами, вивісок.
Якщо ви хочете підказати нам новина, відправте натяк на пошту редактору [email protected] (А ось прес-релізи в цей розділ відправляти не потрібно). Якщо ви соромитеся, можете надіслати новина анонімно.
Тепер розберемося: а що саме буде перевіряти Google?Це точно ваша компанія, або ви спочатку зареєстрували ТЗ на одну зі своїх компаній, а вона потім закрилася, і нової юрособи права ніхто не передав?
Відносно яких класів реєстрації даний знак зареєстрований?
В яких країнах діє реєстрація вашого товарного знака?
Як має виглядати попереднє лист до рекламодавця, який, як ви вважаєте, порушує ваші права на товарний знак?