- Адаптація дитини до дитячого садка: типові помилки батьків
- Режим і харчування в дитячому садку: чого не враховують батьки
- Коли труднощі з адаптацією лунають із боку батьків
зміст:
Дитину можна вважати адаптованим до дитячого садка при двох умовах:
- Дитина засвоїв правила поведінки в ДОУ, володіє необхідними навичками самообслуговування і комунікаційними навиками.
- Дитині психологічно комфортно перебування в дитячому саду
Іноді педагоги і батьки помилково вважають, що процес адаптації успішно завершено тільки при виконанні першої умови. Дитина слухняний, самостійний, «зручний». Чи не демонструє агресивність, конфліктність, не плаче. І не беруть до уваги факт психологічного дискомфорту, хоча дитина замкнутий, пригнічений, часто хворіє, не включається до гри з однолітками, відчуває стан тривоги.
Добре, коли дитина, прийшовши в садок, вміє сам тримати ложку, але більш важливо - якщо він вміє справлятися з внутрішньою тривогою. Наприклад, виробить особливий ритуал прощання в садку. Або вивчить мантру: «Мама за мною прийде». Або буде носити з собою улюблену іграшку ...
З проблемою адаптації дитини до дитячого садка я стикалася неодноразово і з різних сторін: як вихователь, як психолог, як мама. Точніше, як двічі мама. З адаптацією Арсенія я зробила багато помилок. Сашка дав мені шанс все їх виправити.
До змісту
Адаптація дитини до дитячого садка: типові помилки батьків
- Недооцінювання важливості періоду адаптації, різке занурення дитини в середу дитячого садка. Це коли мати, всупереч рекомендаціям психолога, прагне залишити дитину відразу на цілий день і поїхати далеко у справах. В цей час бажано мамі перебувати в безпосередній близькості від дитячого садка і швидко з'явитися на терміновий виклик (безперервний плач, підвищення температури).
Як довго має тривати перше перебування дитини в дитячому садку? У мене немає категоричної відповіді на це питання. Все залежить від конкретної дитини. Це може бути один годину безперервного панічного плачу, а може бути півдня цікавою діяльності і здивований дитяче питання: «Бабуся, а ти навіщо так рано прийшла? Я ще хочу поспати з хлопцями ». Я вважала за краще б орієнтуватися не на прописані норми, а на психологічний комфорт дитини.
- Порушення принципу систематичності, послідовності (сьогодні підемо в садок, завтра не підемо, тому що проспали, лінь, просто мамі не хочеться, «він сьогодні так плаче, що боюся залишати»). Дитина складніше звикає при такому непостійність.
- Раптове зникнення при прощанні, коли мати намагається відвернути дитини і піти непомітно, вважаючи, що тим самим вона уникає стресу розставання. Мама зникає то під час сніданку, то під час прогулянки - формується недовіра до мами, до світу, страх, що мама може зникнути в будь-який момент навіть вдома. Найкраще придумати ритуал прощання, який буде повторюватися кожен день.
- Неувага до соціалізації. Дитину необхідно заздалегідь готувати до спілкування з іншими дітьми і дорослими, спостерігати за особливостями його поведінки (соромиться, усамітнюється, конфліктує, б'ється або ж легко знаходить спільну мову, контактує з однолітками, тягнеться до спілкування, розкутий). Дитину потрібно привчити, що мама і тато можуть піти по справах, але через якийсь час обов'язково повернуться. До садочка у дитини повинен бути досвід розлуки з мамою хоча б на кілька годин.
До змісту
Режим і харчування в дитячому садку: чого не враховують батьки
Деякі батьки тривалий час годують дітей «баночним» дитячим харчуванням. Дитина, яка отримує вдома тільки протерту їжу, приходить в садок з несформованим навиком жування. Дитина, яка звикла їсти тільки макарони і пельмені, ймовірно, буде відсувати овочеве рагу і запіканку.
А годування будинку «на ходу», перед телевізором призводить до того, що дитина в садку тікає з-за столу; без концентрації уваги на мультику не може довго сидіти на одному місці. Найпоширеніша ситуація - дитина, що засинає будинку тільки в процесі заколисування, - стає справжньою проблемою для вихователів в тиху годину.
Важливо: привчати дитину до раннього підйому необхідно ще до надходження в сад. В ідеалі дитина повинна сам прокидатися в потрібний час - це допоможе уникнути додаткового стресу, примх , Викликаних недосипанням і перевтомою.
Звичайно, навчити дитину повністю себе обслуговувати - це добре, але не завжди можливо в силу віку. Навчіть дитину просити про допомогу і спокійно чекати своєї черги (вихователь чує твоє прохання, але спочатку допоможе Вані і Каті).
До змісту
Коли труднощі з адаптацією лунають із боку батьків
- Неправильний настрій дитини на відвідування дитячого садка. Деякі батьки малюють малюкові якусь ідилію, інші загрожують дитячим садом як покаранням за непослух. Найкраще зайняти позицію усвідомленої необхідності. Формування неправильного настрою сприяє висловлювання дорослими негативу, невдоволення садком і його співробітниками в присутності дитини. Варто уникати розмов про сльози малюка з іншими членами сім'ї в його присутності. Але обов'язково показувати значимість його нового статусу.
- Прагнення розважити дитину в цей важкий для нього період походами в цирк, зоопарк, кафе. Цим ще сильніше навантажується нервова система. Краще більше проводити часу в звичній домашній обстановці, граючи і розмовляючи з малюком.
- Накладення криз, коли початок відвідування дитячого садка, збігається зі зміною складу сім'ї або переїздом. Наприклад, тато залишив сім'ю, і мамі необхідно вийти на роботу. Або народилася ще одна дитина. Віддавати в садок старшої дитини бажано до появи малюка, щоб він не сприйняв це як вигнання, тому що новий дитина зайняв його місце.
- Надмірна тривожність, заклопотаність. Якщо мати з побоюванням чекає, що дитина захворіє, він неодмінно захворіє, щоб виправдати її надії. Якщо мати довго прощається з дитиною зі стурбованим виразом обличчя, а приходячи за ним, тривожно оглядає на предмет ударів, почервоніння, симптомів нездужання - її тривога, безсумнівно, перейде і дитині. Перш за все в такій ситуації свій внутрішній стан повинна змінити мама.
- Незацікавленість в адаптації доглядає дорослого. Наприклад, дитину в садок водить няня , Яка сиділа з ним з піврічного віку. Чим довше і болючіше буде адаптація дитини, тим потрібніше буде няня, а няня в цьому матеріально зацікавлена. Ще приклад: бабуся , Яка внутрішньо противиться рішенням батьків віддати дитину в садок і сама бажає піклуватися про онука.
- Трапляється, що мама, що не бачить себе поза ситуації догляду за дитиною, відчуває особливе задоволення, коли малюк не хоче йти в дитячий сад, тим самим транслюючи йому на підсвідомому рівні свою зацікавленість в такій поведінці. Мною помічено, що діти працюючих матерів адаптуються легше.
- Відсутність необхідності у відвідуванні дитячого садка. Батьки сумніваються в доцільності «садіковскіх виховання », І будь-які коливання батьків дитина використовує для того, щоб не піти в садок.
- Неготовність батьків до негативної реакції дитини на дошкільну установу. Дитина плаче, а батьки переживають тривогу і почуття провини, тільки посилюючи ситуацію. Як би це дивно не звучало, але плач при адаптації - це норма. І чим голосніше плач, тим швидше він закінчиться. Дитині потрібно час і можливість «отгоревать», пережити втрату якихось задоволень сімейного життя.
І ще раз про доцільність. Дитячий садок до 3 років виправданий тільки необхідністю звільнити маму для виходу на роботу або інших справ. Для спілкування, розвитку та соціалізації садок потрібен не раніше 3-4 років. Ну не потрібні двухлетки гри з однолітками. Вони в цьому віці все одно грають не разом, а просто поруч. Всю красу спільних ігор з друзями малюк може оцінити ближче до 4 років. І тоді, цілком можливо, в садку йому стане веселіше, ніж удома.
Як довго має тривати перше перебування дитини в дитячому садку?Це може бути один годину безперервного панічного плачу, а може бути півдня цікавою діяльності і здивований дитяче питання: «Бабуся, а ти навіщо так рано прийшла?